Kirjailija Anneli Kannon menestysromaaniin pohjautuva uutuusmusikaali!
Jukka Nykäsen säveltämä, Anneli Kannon käsikirjoittama ja Reetta Ristimäen ohjaama uusi kotimainen musikaali Rottien pyhimys kertoo Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalaamisesta 1500-luvulla. Tarinassa kirkkomaalareiden on urakkansa vaativuuden vuoksi pakko pestata työryhmäänsä paikallinen nuori tyttö, Pelliina, joka osaa koristemaalausta. Kesän mittaiseen työtoveruuteen punoutuu taiteellinen ponnistelu, oppiminen ja kasvu, ystävyys ja rakkaus, petos ja menetys. Tarina on kuviteltu, sillä historiaan näistä maalareista ei ole jäänyt muita jälkiä kuin heidän tekemänsä maalaukset.
Musiikkiteatteri Kapsäkissä nähtävässä tulkinnassa nykyajan teknologia kohtaa kiehtovasti keskiaikaisen historian. Teoksen kokonaisvaltainen visuaalisuus luodaan vaikuttavan valo - ja videotekniikan avulla. Musiikissa kuullaan vahvoja keskiaikaisia vaikutteita, johon lisätehonsa tuo elektroniikka.
Anneli Kannon aiempia näyttämöteoksia ovat olleet mm. KOM-teatterin Veriruusut ja Tampereen Työväen Teatterin Tytöt 1918 -musikaali. Jukka Nykäsen ja Reetta Ristimäen aiempia yhteistöitä ovat mm. Iloisten sielujen hotelli- ja Houdini-musikaalit.
Kesto: noin 1h 45min, sisältäen väliajan
Esityskieli: suomi
Traileri
Työryhmä
Esiintyjät:
Pelliina – Aurora Manninen
mestari Martinus – Jasper Leppänen
Andreas Pictor – Kai Bäckström / Jyri Lahtinen
Petrus Herckepaeus – Petri Bäckström
Märta Bengtsdotter Ulv – Eeva Semerdjiev
Muusikot:
Nokkahuilut ja säkkipillit – Janek Öller
Jouhikot ja gamba – Ilkka Heinonen
Koskettimet – Miika Vintturi
Libretto – Anneli Kanto
Sävellys – Jukka Nykänen
Ohjaus ja taiteellinen konsepti – Reetta Ristimäki
Lavastesuunnittelu – Elle Mikkola
Pukusuunnittelu – Marja Uusitalo
Valosuunnittelu – Mirkka Saari
Projisointisuunnittelu – Calvin Guillot ja Małgorzata Nowicka (Aalto-yliopisto)
Äänisuunnittelu – Max Marshall
Maskeerauksen suunnittelu – Ari Haapaniemi
Tarpeiston suunnittelu ja toteutus – Anis Kronidova
Tuotanto – Greta Tuotanto ja Musiikkiteatteri Kapsäkki
Yhteistyökumppani – Aalto-yliopiston MAGICS-hanke
Arvostelut
Sama koskee Jukka Nykäsen säveltämää musiikkia, jonka riemullisessa rakennelmassa keskiaikainen messu sulautuu barokkioopperaan ja varhainen madrigaali skandinaavisiin kansanlauluihin.
Jasper Leppänen rakentaa mestari Martinuksen roolinsa suuren musikaalitähden elkein. Hauska ja sulava suoritus tosin tekee lähes mahdottomaksi ymmärtää miehen uskonnollista kriisiä. Aurora Mannisen Pelliina on asianmukaisen rouhea luovuutensa löytävänä kansanihmisenä.
Esityksen keskushahmoksi nousee kirkkomaalari Andreas Pictor, joka Marja Uusitalon puvustamana puhuttelee vahvasti jo pelkällä ulkoisella olemuksellaan.
Komiikasta vastaavat kaksi vahvaa oopperalaulajaa Petri Bäckström ja Eeva Semerdjiev, jotka kirkollisen ja maallisen vallan edustajina ottavat varmoin ottein haltuunsa aina koko näyttämön.
Esityksen kolmihenkinen muusikkoryhmä käyttää taitavasti perinnesoittimiaan, mitä jo itsessään voisi katsoa kokonaisen illan.
Nautin näkemästäni ja kuulemastani kuin olisin itse ollut Hattulassa. Kaikista hyvistä ja loistavista suorituksista yksi nousee minulle ylitse muiden: Aurora Manninen Pellinana oli taitava ja vakuuttava, kaiken kaikkiaan aivan loistava!
Niin, se tekninen toteutus! Taitava valosuunnittelu (Mirkka Saari) näytti jälleen voimansa. Näytelmä käyttää lisäksi tyylikkäästi ja tehokkaasti modernia projisointitekniikkaa, jonka toteutuksen tähän teokseen suunnittelivat Calvin Guillot ja Małgorzata Nowicka.
Musiikki ja teksti sopivat yhteen, ja laulujen melodisuus sekä yhteislaulanta tarjoavat korvakarkkia. Vaikuttava on myös kolmihenkinen bändi, jossa mukana on perinnesoittimia. Se loihtii tunnelmia, jossa nykyinen ja mennyt kohtaavat.
Erityisen ihastunut olen lavastukseen. Karu kirkkoholvisto herää eloon ja loistoonsa visuaalisin efektein, joissa Hattulan kirkon maalaukset ilmestyvät kuin sivellinvedoin kalkinvalkoisille pinnoille. Silmää hivelevä toteutus korostaa oivaltavasti taiteen tekoa, sen ajattomuutta ja vaikutusten kestoa.
Reetta Ristimäen ohjaama tunnin ja kolmen vartin mittainen musikaali on mutkaton ja riuskasti etenevä. Sen äärellä viihtyi mainiosti. Uskoisin, että keskitetty juonirakenne koomisine vivahteineen kiinnostaisi muutoin ehkä aihetta vierastaviakin.
Rottien pyhimyksessä musiikki on kuin liima, joka liittää niin ihmiset kuin tapahtumat tiiviisti toisiinsa. Säveltäjä Jukka Nykänen ammentaa keskiaikaisesta traditiosta, mutta hyödyntää aistikkaasti eri vuosisatojen musiikillisia aineksia. Nykäsen musiikki on herkistävää ja myös iloista.
Pyhät ihmiset ja Raamatun ydinsanomaa ilmentävät kuvat tulvivat valojen ja varjojen liittoja sekä värien palon voimallista juhlaa. Tätä silmänruokaa katsellessa ei tule mieleenkään, että moderni tekniikka on kaiken takana. Taianomainen ja sadunhohtoinen toteutus mahdollistavat aikamatkan keskiajalle ajankohtaan, jolloin Pyhän Ristin kirkko sai vuosisataisiksi tarkoitetut maalauksensa.
Rottien pyhimys -musikaalia tähdittää viisi rooliinsa uppoutunutta ammattilaista. Näyttämöllä ei nähdä yhtään heikkoa lenkkiä.
Kolmen miehen orkesteri saa musiikin elämään ja nosteen niin lavalle kuin katsomoon. Ilkka Heinonen ja Miika Vintturi tekevät työnsä antaumuksella, ja Janek Öller on riemastuttava keskiaikasoittimineen ja ajan asuineen. Ilman häntä esitys jäisi paljosta vaille!
Näyttelijöiden into ja taito paljastuvat armotta: Kai Bäckström maalarimestari Andreas Pictorina vakuuttaa ja kerää katseita, Petri Backströmin komea ääni pääsee oikeuksiinsa Petrus-pappina ja Aurora Manninen on koskettava ja elävä Pelliina (kuvassa Pictorin kanssa). Märta, jota esittää Eeva Semerdjiev, on tarinan tärkeä hahmo, jonka huumorissa on hetkensä ("Minä maksan!"), mutta joka operettimaisuudessaan poikkeaa joukosta, totta kai, onhan hän ylhäinen rouva eikä rahvasta. Jasper Leppänen mestari Martinuksena hoitaa tonttinsa mainiosti.
Riemastuttava ja viihdyttävä musikaali, josta voi nauttia kuka tahansa, niin tarinan tuntevat kuin ne, joille se on uusi tai musikaali muotona vieras. Silmää ja korvaa kiinnostavia yksityiskohtia on paljon, ja vauhdikas eteneminen takaa kiinnostuksen pysymisen herkeämättä yllä. Tunteikkuus tarttuu, tunnelma vie, ja taiteen merkitys ihmistä pysyvämpänä arvona korostuu. Edelleen saamme ihailla vanhoja maalauksia ja voimme yhtyä loppulauluun: Kauneus jää.
Nykänen har tagit ut de historiskt-estetiska svängarna med besked och skapat ett i all sin enkelhet effektivt synkretistiskt partitur, där medeltida tongångar typ Ramus virens olivarum passerar revy och folkliga färgningar från bägge sidorna av Bottenhavet sömlöst övergår i ett så typiskt musikalstuk à la Lloyd Webber att det bara måste handla om en medveten, lika festlig som emotionellt fungerande pastisch.
“Musiikkeineen, lauluineen ja oivaltavine visuaalisine ratkaisuineen Rottien pyhimys on enemmän kuin onnistunut esitys.” – Olli Seppälä / Kotimaa
Katsojapalaute
Nautin tuosta lavastuksesta ja musiikista, siitä säveltäjän työstä. Musiikki oli mielestäni mielenkiintoista, vaikka siinä oli ihastuttavia keskiaikaisia tunnelmia, niin sitten kuitenkin se oli nostettu tähän päivään.
Marjatta Nissinen
Huhtikuu 2023
Täydellinen kokemus, ihanat solistit!
Valtavan kaunisääninen Pellina, juuri sellainen, kuin hänet kuvittelin.
Upeasti yhdistetty vanhaa, keskiajan musiikkia nykymusiikkiin. Visualisointi nerokas ja Marja Uusitalon puvut just nappiin!! Reetan ohjaus huippis!!!
Olipa täysosuma!!!
Huhtikuu 2023
Mitä tarkoitetaan hyvällä teatterilla? Yksi vastaus on, että sellaista teatteria kuin Kapsäkin musikaali Rottien pyhimys. Katsoja istuu näytännön alussa virittyneenä uuteen kokemukseen ja saa sellaisen: pohdinnan ihmiselämän merkityksestä, uskonnon merkityksestä ja taiteen merkityksestä. Lisäksi tulee koskettava musiikki ja ainutlaatuinen kuvakerronta.
Anneli Niinimäki
Huhtikuu 2023
Hienoa työtä, upea tekninen toteutus, hienot laulajat, ihana teksti!
Pirkko Lahti
Huhtikuu 2023
Pääsin vihdoin taas teatteriin, näimme Anneli Kanton huippuromaanin musiikkiteatterina. Luen kirjoja niin intensiivisesti että jälkeenpäin muistan vain tunnelman. Näytelmä oli itsenäinen teos. Kirkko, uskonto ja ihminen ovat sillä lailla järeä alusta, että soisin ainakin koko kristikunnan sen näkevän.
Elina Mead
Huhtikuu 2023
Lue lisää
Näin syntyi musikaali Rottien pyhimys
Anneli Kannon Rottien pyhimys muuttui musikaaliksi: ”Se sopii tälle tarinalle”
Pyhien kuvien maalaaja – Reetta Ristimäen ohjaama Rottien pyhimys -musikaali kertoo keskiaikaisen naisen kasvutarinan
Anneli Kannon Rottien pyhimys pääsee teatterin lavalle sekä keväällä että syksyllä – Kapsäkin esitys on musikaali
Esityskuvia









