Välilasku - kamariooppera

valilasku_02.jpg

Esitykset:

Välilasku on tällä hetkellä esitystauolla.

Teos on valmiina tilattavaksi teattereiden ja festivaalien ohjelmistoon.

Hauska ja eroottinen kamariooppera

 

Välilasku, Una espera inesperada, on 45 minuutin kamariooppera kahden toisilleen vieraan ihmisen – naisen ja miehen – sattumanvaraisesta törmäyksestä lentokentän kansainvälisellä alueella. Musiikkiteatteri Kapsäkissä 2.2.2012 kantaesitetty teos kokeilee erikoisen soitinkokoonpanon ja kahden vahvasti näyttämöllisen laulajan yhdistelmää esityksessä, jossa on värikkäitä maailmanmusiikkiviitteitä ja vahvoja tunnelmia. Esityksen tapahtumat sijoittuvat Amsterdamin kansainväliselle lentokentälle hetkellä jolloin suuri tuhkapilvi aiheutti lentokenttien sulkemisen moneksi päiväksi useilla Euroopan kentillä.

Viktor (Juha Kotilainen, baritoni) on oslolainen plastiikkakirurgi matkalla konferenssista kotiin. Barbara (Reetta Ristimäki, sopraano) on suomalainen karriääristään tarkka musikaalilaulajatar matkalla hermolomalta takaisin Suomeen, kohti uutta ensi-iltaa, kotona sairastavaa aviomiestä ja murrosikäistä tytärtä. Kaksi hetkellisesti kaikista yhteyksistään irtirepäistyä ihmistä törmää toisiinsa koomisen väärinkäsityksen ja oudon luonnonmullistuksen takia. Oopperan neljä kohtausta muodostuvat tiivistunnelmaiseksi eroottiseksi seikkailuksi kahden voimakastahtoisen ihmisen välillä.

Välilaskun säveltäjä Markus Fagerudd on kokenut teatteri- ja vokaalimusiikin säveltäjä ja Maritza Núñez taas kansainvälisesti tunnettu kuoronjohtajataustainen kirjailija. Juha Kotilainen ja Reetta Ristimäki ovat molemmat etabloituneita laulajia ja musiikkiteatterin tekijöitä, ohjaaja Kimmo Kahra ja puku- ja lavastesuunnittelija Riitta Röpelinen ovat molemmat pitkän linjan teatterintekijöitä. Lauri Lundahl puolestaan on nuoren polven nouseva valosuunnittelija ja Pipoka virtuoottinen huippusoittajista koottu pienyhtye. Yhtyeessä soittavat kitaristi Jarmo Julkunen, harmonikansoittaja Harri Kuusijärvi / Veli Kujala ja tuubansoittaja Petri Keskitalo.

Välilasku on kansainvälinen tuotanto universaalista aiheesta, jonka libretto on espanjankielinen. Markus Fageruddin ja Pipoka yhtyeen yhteistyö on muodostumassa maailmanmusiikkiaineksilla vahvasti maustetuksi nykykamarioopperaksi. Musiikki yhdistelee rohkeasti suomalaisuutta ja latinalaisamerikkalaisia aineksia.

Kesto: 45min (ei väliaikaa)

Esityskieli: espanja

Tekstitys: suomi

Työryhmä

Sävellys: Markus Fagerudd
Libretto: Maritza Núñez
Ohjaus: Kimmo Kahra

Lavastus- ja pukusuunnittelu: Riitta Röpelinen
Valosuunnittelu: Lauri Lundahl


Solistit: Reetta Ristimäki & Juha Kotilainen
Soitinyhtye: Jarmo Julkunen (kitara), Harri Kuusijärvi / Veli Kujala (harmonikka) ja Petri Keskitalo (tuuba)

Kantaesityksen 2012 tuotanto: Musiikkiteatteri Kapsäkki

Vuoden 2018 Suomenlinnan esitysten tuotanto: Suomalainen kamariooppera

Traileri

Esityksen tilaajalle

 

Esiintyjät: Reetta Ristimäki & Juha Kotilainen

Soitinyhtye: Jarmo Julkunen (kitara), Harri Kuusijärvi / Veli Kujala (harmonikka) ja Petri Keskitalo (tuuba)

Kesto: 45min (ei väliaikaa)

Tekniikka: Näyttämö, joka on vähintään 8×5 m, videotykki tekstitykselle.

Suurissa tiloissa äänentoisto kahdelle laulajalle, kitaralle, tuuballe ja haitarille. Pienissä tiloissa laulajat laulavat akustisesti ja soittajat tuovat omat vahvistimet.

En Español: Una espera inesperada

Viktor (Juha Kotilainen, barítono) es un cirujano plástico noruego que viaja de una conferencia internacional a su hogar en Oslo. Barbara (Reetta Ristimäki, soprano) es una cantante finlandesa muy exigente con su carrera musical. Este dúo de solistas, de fuerte presencia escénica, dan vida a una aventura intensa y erótica. La representación la acompañan los virtuosos músicos que conforman el Trío Pipoka: Jarmo Julkunen (guitarra), Harri Kuusijärvi / Veli Kujala (acordeón) y Petri Keskitalo (tuba).

Arvostelut

Eroottinen Välilasku pyörii tangon tahtiin

Tulivuoren purkaus antoi aiheen herkulliseen oopperakomediaan. Kimmo Kahran ohjauksessa Ristimäki ja Kotilainen ovat vahvoja persoonallisuuksia inhimillisine heikkouksineen.

Fagerudd on kekseliäs musiikillinen humoristi.

Hannu-Ilari Lampila /

Helsingin Sanomat

4.2.2012

Musiikkiteatteri Kapsäkin uutuustuotanto Välilasku on hyvä esimerkki siitä, että sisällökkään teoksen ei tarvitse kestää koko iltaa, eikä työllistää jättikokoonpanoa. Vajaa tunti kestoa, kaksi solistia ja kolme muusikkoa riittävät yllättävästi, kunhan ideoilla riittää kantoa.

Säveltäjä on luonut Pipoka-triolle soittimellisesti kekseliästä ja teatterillisesti kuvailevaa satsia, jonka musikanttinen meno tempaa mukaansa.

Juha Kotilainen on elementissään lipevänä Viktorina, jonka gigolo-hahmon takaa paljastuu myös paljon muuta. Reetta Ristimäki tuo esiin Barbaran tasapainoilun tärkeyden ja heikkouden välillä.

Harri Kuusisaari /

Rondo

3/2012

Välilaskua ei kannata jättää väliin

Mitä saadaan aikaan, kun yhdistetään musiikkiteatteri, espanjankielinen 1-näytöksinen ooppera, 2 laulajaa ja 3 soittajan orkesteri? Lyhyesti sanottuna tunnillinen intensiivistä draamaa, komeaa laulua ja soittoa ja hyvä mieli useaksi päiväksi.

Välilasku-ooppera on Reetta Ristimäen ja Juha Kotilaisen aarioiden juhlaa. Suurimman vaikutuksen tekee kuitenkin moderni libretto, joka hauskasti tuo klassisen oopperan perinteen nykyhetkeen. Ja varsinkin loppuhuipennus on näkemisen ja kuulemisen arvoinen. Kimmo Kahra on tehnyt ohjaajana hyvää työtä

Hanna Salminen /

Heijastuksia ja tähtihetkiä -blogi

6.2.2012

Välilasku on pienoisooppera, jossa solisteilta vaaditaan musikaalisuuden lisäksi poikkeuksellisen vahvaa näyttämöllistä tulkintaa - erinomainen teos Musiikkiteatteri Kapsäkin ohjelmistoon, siis.

Vahvoja tunteita, hauskoja vitsejä ja latautunutta erotiikkaa sisältävä Maritza Núñezin teksti sai solisteilta aidon tulkinnan. Espanjankielinen libretto on kuin kruunu Välilaskun olemukselle.

Teoksen instrumentaatio on yksinkertaisuudessaan nerokas.

Mattias Mattila /

Turun Sanomat

2012

Kotilaisen jykevä bassobaritoni repii kuuluvasti intiimiä näyttämöä, elämän palaset lohkeilevat. Ristimäen sopraanosta ei lentokorkeutta puutu, puhenäyttämön sävyt ovat hyvin hallinnassa.

Ohjaaja Kimmo Kahra saa ihmeesti irti lyhyessä ajassa. Persoonat elävät ensi hetkestä, tarina nakkelee henkilöitä rennon suunnitelmallisesti.

Pipoka-trio on soiva kokonaisuus, tuuba siinä kaikkea muuta kuin vain erikoisuus. Taitavat soittajat tekivät oopperasta musiikkia.

Mielenliikkeet, ajatukset, toiveet ja antaumus huokauksia myöten puhkeavat säveliksi, mutta ei ylilyönnein, vaan tyylikkäästi ja hienovireisen läpinäkyvästi.

Espanjalainen ja suomalaisen säväys ynnä sävellystyön tekninen suvereenisuus muodostavat teoksen ytimen, persoonallisen, tarinaa ja näyttämöä kantavan keskusyksikön.

Matti Saurama /

Uutispäivä Demari

6.2.2012

45-minuuttinen teos on nokkelasti rytmitetty, ja tangohtavat purskahdukset kytkeytyvät hyvin kokonaisuuteen. Ne myös istuvat henkilöhahmoihin, jotka Kimmo Kahran ohjauksessa näytetään eroottisten seikkailijoiden karikatyyreinä.

Ristimäki ja Kotilainen tavoittavat teoksen henkeen sopivan mutkattoman ja puheenomaisen laulutavan hienosti.

Auli Särkiö-Pitkänen /

Rondo

2.9.2018

Lue lisää

Tuhkapilvestä eroottinen ooppera

Esityskuvia